„Tematicky byl zaměřený na genderové zatížení většiny stávajících učebních pomůcek a materiálů,“ řekla GITĚ Dana Radová z pořádající organizace. Hlavní projev přednesla přední odbornice na genderovou lingvistiku Jana Valdrová. „Zabývala se v něm učebnicemi užívanými v českém školství, které v obrovské míře bezděčně nebo záměrně reprodukují tradiční genderové role a stereotypy. Poodkryla konkrétní kritéria posuzování genderové korektnosti učebních materiálů a poukázala na důvody, proč je důležité je kriticky reflektovat a přehodnocovat jejich konkrétní obsahy a formu skrze genderově citlivé brýle,“ informovala Radová. Valdrová se řečnicky dotázala, zda se učebnice obrací ve výkladu ve cvičeních na dívky a chlapce rovnou měrou. „Nepoužívá příliš často takzvané generické maskulinum – například ´milí žáci´, ačkoliv jsou míněny i žákyně, ´vážení učitelé´, ačkoliv jsou míněny i učitelky, zadání ´Vyprávěj, co jsi zažil´? Užívá i jiné pořadí než 1. mužské pohlaví, 2. ženské pohlaví?“ řekla. „Využívá učebnice příkladů ze všech oblastí společenského života, včetně každodenních životních zkušeností? Je učivo vykládáno s pomocí více příkladů, u nichž lze předpokládat, že budou blízké životním zkušenostem různých skupin chlapců a dívek? Jsou v příkladech zastoupeni chlapci a dívky? Mají chlapci i dívky obdobně aktivní roli? Nejsou dívky stylizovány do pozice citlivých a bezradných, jimž se musí poradit a pomoci, a chlapci naopak do pozice racionálně založených a emoce skrývajících, kteří si vždy musí vědět rady? Nevede způsob výkladu a procvičování učiva ke stereotypnímu zobrazování že a mužů?“ pokračovala. Nutno dodat, že počínaje letošním rokem dostanou schvalovací doložku ministerstva školství jen ty učebnice, které splňují požadavek genderové korektnosti. |